Az online marketing alapjai lépésről lépésre: keresők és tárhelyek

A tárhely “piac” rendkívül bőséges, hiszen nemcsak Magyarországon, hanem bárhol a világon foglalhatunk tárhelyet. A tárhely szolgáltatók pedig valószínűleg a saját maguk által szolgáltatott webtárhelyet fogják javasolni, – mint “legjobb” tárhely.

De mit tehetünk, ha nem vagyunk jártasak és nem is pontosan tudjuk milyen nézőpont alapján válasszuk a tárhelyet? Ráadásul a tárhely szolgáltató mindenféle szakszavakkal próbál elárasztani bennünket?

A legfontosabb, hogy tartsuk szem előtt azt, mi mit szeretnénk. Természetesen, mint felhasználó van néhány természetes és egyértelmű dolog amit biztosan szeretnénk.

Először is: szeretnénk ha a honlapunk folyamatosan elérhető lenne, és lenne neki elég hely.

Aztán: szeretnénk ha a honlapunk biztonságban lenne, és nem érhetné el bárki.

Mivel sokan már magunk szerkesztjük a honlapunkat, azt is szeretnénk ha a tárhely támogatná a honlapunk, és ezzel együtt és cégünk fejlesztését – például egyszerűen mi magunk tudnánk e-mail címeket hozzáadni, ha van mondjuk egy új munkatársunk.

Azután, még azt is szeretnénk – ha ne adj isten – a keresőket segítené a tárhely, azzal hogy könnyebben elérhetővé teszi.

Ezek a mi nézőpontjaink, mint felhasználók de nem biztos hogy ezeket szakszerűen meg tudjuk fogalmazni.

Éppen ezért azt gondoltam – kedves felhasználó – hogy segítek Neked!

Először is, tudnunk kell hogy milyen típusú a honlapunk. Tárhely szempontból 3 fő típus létezik.

Az egyik a statikus (általában régebbi honlapoknál ezt használták még, és azt jelenti alapvetően, hogy a felhasználó nem tudja változtatni csak a webfejlesztő, illetve nem kell kezelnie olyan változó dolgokat, mint például egy árajánlat kérő esetén).

A másik, a dinamikus tárhely amelynél nem kell hogy adatok legyenek letárolva. Ez esetben azt kell tudnunk mint felhasználó, hogy a tárhelynek kezelnie kell ezeket. Tehát, ha ilyen honlapunk van (többnyire legalább ilyen honlapok vannak mostanság) akkor a tárhelynek rendelkeznie kell úgynevezett PHP (Personal Home Page – egy program nyelv ami azt a fajta programozást kezeli ami adatbázisok kezeléséhez kell, számításokat kell végeznie mint például ha árajánlatkérő funkció esetén.)

A harmadik – a szintén dinamikus tárhely – viszont kiegészítve az adatbázisok kezelésének lehetőségével – ilyenkor a PHP mellett a tárhelynek tartalmaznia kell MySQL (My – enyém, SQL Structure Question Language – struktúrát lekérdező nyelv, amelyet különböző adatbázisok kezelésére, keresésekre használunk, mint például egy webáruház adatbázisa illetve termékkészlet esetén is ez történik) funkciót is. Ma már a legtöbb tárhely vagy egyszerű, vagy rendelkezik PHP és MySQL kezeléssel is.

Tehát, miután eldöntöttük hogy statikus vagy dinamikus tárhelyet szeretnénk-e a következő szempont lesz, hogy mekkorát.

Sokan érvelnek azzal, hogy “jó nagy tárhelyet” jó olcsón. Ez jó ajánlatnak tűnhet, hiszen az ember azt hiheti sokat kap. Ezzel együtt a legtöbb honlap kb. 50-100 mb-nál nem foglal többet, így nincs igazán jelentősége a nagy tárhelyeknek a felhasználó szempontjából. Persze ha az e-mailjeinket nem töltjük le időről időre a levelező programunkra, hogy ne foglalja a helyet a tárhelyen, akkor az e-mailjeink önmagunkban rengeteg helyet foglalhatnak.

Sokkal helygazdaságosabb ha valamiféle levelező programot használunk, pl. Mozilla Thunderbird-öt) mint folyamatosan csak a saját postafiókunkat használni, nemcsak helytakarékosság, de funkció szempontjából is.

A másik tényező a biztonsági faktor. Érdemes a honlapot (különösen dinamikus honlap esetén) időről időre menteni. Sajnos egyes emberek még azzal is szórakoznak, hogy “csak úgy viccből” feltörnek egy tárhelyet és a tartalmat eltüntetik. Ez különösen webáruháznál lehet veszélyes. Biztonsági szempontból, hogy ezt elkerüljük érdemes rendszeresen biztonsági mentéseket készíteni a honlapról. Gyakran cserélt tartalom esetén (pl. egy működő webáruház esetén) érdemes akár napi mentéseket is végezni.

Egy jó adminisztratív (vagy kezelő felület/panel) felülettel rendelkező tárhely esetén ezekhez a változtatásokhoz (biztonsági mentések, e-mail címek kezelése) nem kell webfejlesztő, hanem a felhasználó maga tudja végezni. Ellentétben egy olyan kezelőfelülettel ellátott webtárhely esetén, ahol nincs kialakítva egyszerűen működtethető kezelőfelület ott a webfejlesztőnek is sok dolga akad, amit persze a felhasználónak kell kifizetnie (a webfejlesztő órabére nem túl alacsony).

Hogyan lehet egy tárhely keresőbarát?

Természetesen, nem kizárólag a tárhely minőségén múlik az hogy mennyire találja meg honlapunkat a kereső. Ugyanakkor rendkívül fontos, hogy a honlap gyorsan töltődjön be, és ne 6-10 másodperc alatt (amikorra lehet hogy a lehetséges vevőnk már rég a konkurenciánk oldalán jár). A Google keresőrobotjai is jobban szeretik ezt, mert így több időt tudnak honlapunkon eltölteni, hogy a tényleges tartalmakat indexeljék, és minél többet megmutassanak belőle.

Az ingyenes tárhelyeknek is megvan az a hátránya, hogy egyrészt lehet a tárhely “ingyen van” de persze valójában semmi nincs ingyen, hanem a honlapunkon szereplő fizetős reklámokból tudnak nekünk “ingyen” tárhelyet biztosítani. Láttam például egy olyan “ingyen” tárhellyel rendelkező honlapot, amely egy orvos honlapja volt, és emellett teli volt csábos hölgyekről szóló hirdetésekkel. Őszintén szólva, nem növelte a bizalmam az orvossal kapcsolatban.

Tehát mi a fő nézőpont: mint sok témában, a webtárhellyel kapcsolatban sem a nagyság, számít. Nem is az, hogy mennyire olcsó vagy drága, inkább az ár-érték arány, hogy mennyire illik a tárhely kvalitása arra a tevékenységre, mennyire jó a kezelő felülete, mennyire biztonságos, és mennyire könnyen hozza elő a honlapot (milyen gyors). Szóval, nem a mennyiség hanem a minőség az elsődleges szempont.

Remélem kedves Honlap Tulajdonos, (vagy leendő tulajdonos) a fentiek alapján a megfelelő tárhelyen indítod el (vagy működteted tovább) a honlapod.

Szeretettel:

Barsi Zsóka

 

 

0