Mielőtt elindítanánk webáruház projektünket, ez az egyik legfontosabb kérdés amit fel kell tennünk. Ahhoz hogy ezt megfelelően meg tudjuk válaszolni, szükség van némi marketing ismeretre is.
Először is tudnunk kell, hogy a termékünk piacképes-e.
Megfelelő-e az ár-érték arány, van-e hely még a piacon?
Ha többen vannak már a mi területünkön, akkor van-e olyan termék vagy termékcsoport amiben mi egyediek tudunk lenni (akár árban, akár minőségben, akár azért mert nem nagyon kapható)?
Miután ezeket megválaszoltuk, és azt találtuk hogy a termékünk piacképes akkor érdemes a következő tényezőkkel kalkulálnunk:
a.A webáruháznak lesz egy elkészítési költsége (cégtől függően és hogy mennyire szeretnénk profit, illetve szükségünk van-e nagyon speciális dolgokra 200 és 500 ezer Ft)
A teljes költséghez hozzá kell számítani egy ügyvéd által ekészített professzionális csak ránk szabott üzletviteli szabályzatot, és egy adatvédelmi nyilatkozatot (mindkettő kötelező, ezek hiányában megbüntethetnek bennünket). Ennek díja: 70-100 ezer Ft – ügyvédtől és bonyolultságtól függően.
b.Számítanunk kell arra hogy a webáruház készítő cég csak külön díj ellenében fogja felvinni az összes termékünket (ha pl több ezer termékünk van, akkor ennek plusz díja lehet). A mi cégünk általában kb. 100 terméket felvisz ami benne van a webáruház elkészítésének költségében, de ezen felül mi is plusz díjat számítunk fel. Alapvetően azonban ez egy adminisztratív munka ezért kb. felhasználói szintű ismeretek elegendőek. Ez 50-100 ezer Ft körüli költség lehet.
c.A webáruháznak szüksége lehet Facebook oldalra (ezt mi is elkészíthetjük, de ha profit szeretnénk, annak van egy külön díja) ami kb. 20-30.000 Ft lehet.
d.A webáruház elindítása után szükség lehet kereső optimalizálásra ami egy rendszeres munka, és részben igényel némi programozói tudást (ezt mi 30-50 ezer Ft körüli költség lehet)és felhasználói tudást (szükség van arra hogy regisztráljuk az oldalt hasznos, de már ismert oldalakra – pl Startlap.hu, Cylex.hu stb.) amit akár egy alkalmazott felhasználói szintű számítógép tudással el tud végezni.
e.Ha úgy döntöttünk (és ezt mi nagyon javasoljuk) hogy szeretnénk Facebook oldalt illetve blogot, akkor azt folyamatosan kreálnunk kell. Ezt vagy mi vállaljuk (ekkor is van egy költség, hiszen a mi munkaidőnknek is van egy költsége) vagy rábízzuk egy kompetens beosztottra. Hetente kb 2-3 óra munka egy Facebook oldal frissen tartása, illetve legalább heti 1 új cikk a blogra.
f.Az új webáruházat hirdetnünk kell hogy minél hamarabb megtalálják.
Mi a következő hirdetéseket találtuk jónak:
-Google Adwords (havi min. 20.000 Ft)
-Facebook hirdetés (havi szinten ill kampányszerűen) 30.000-40.000 Ft/hó
g.szükség lehet még e-mail marketing végzésre is, amihez össze kell szednünk az adatbázisunkat (az eddigi vevőink, illetve ha konkrétan egy bizonyos céges vásárlói csoportnak értékesítünk ez vagy ilyen adatbázis elérhető az interneten szabadon). Ennek az összeállítása kb. 30- 50.000 Ft, valamint egy professzionális hírlevélküldő rendszer kb. 60.000 Ft. A hírlevelek kiküldése megtanulható kb. felhasználói szintű tudást igényel, így vagy mi vagy az alkalmazottunk is meg tudja csinálni. Ha ezt külsősre bízzuk, akkor ez havi díjas lehet (kb. 6-20.000 Ft/hó a hírlevelek mennyiségétől függően)
Ha mindezeket a költségeket összeadjuk egy professzionális webáruház kb. 1000.000-1.500.000 Ft körüli befektetés a részünkről, ami nem kis költség.
Egy webáruházat mi kb. 1-1,5 hónap alatt készítünk el, és kb további 1 hónap míg az összes termék felkerül.
A kereső optimalizáláshoz a programozás kb 2 hét, de időről időre ellenőrizni kell.
A regisztrációk (amelyek segítik a keresések javítását) elvégezhetőek kb 10-15 órában.
A hirdetéseket, e-maileket havonta kell számolni, és legalább 8-10 hónapot.
Ha ezeket mind kalkuláljuk, ez kb. 1 év. Ez nem azt jelenti, hogy közben nem lesz semmilyen bevétel, de – főleg eleinte – ne lepődjünk meg ha nem azonnal fog ömleni a vásárlók tömkelege.
1 év után azonban nagyon is elvárható, hogy a bevétel folyamatosan növekedjen, és a 2. év végére a havi költségek kb. már csak 20%-a kell legyen a bevételnek. Vannak erre persze kirívó esetek is. Az egyik partnerünk pl az első 4-5 hónap után már elérte ezt a szintet (az ő hozzáállása az elejétől professzionális volt) de van olyan is, aki 2 év alatt sem éri el (igaz a webáruház elkészítésén kívül semmi más költséggel nem kalkulált.)
Ha a fentieket átgondoljuk, valóban kalkulálunk nem fognak meglepetések érni. Ha úgy gondoljuk hogy nekünk csak 50 ezer forintunk van és nem tudunk beruházni, akkor inkább értékesítsünk a Vaterán, vagy más népszerű aukciós oldalon.
Remélem sikerült megválaszolni a kérdéseket.
Üdvözlettel:
Barsi Zsóka