Blog

Változások a Google algoritmusában

Posted by:

Mostanában különböző fórumokon sok szó esik a Google algoritmus fejlesztéséről, és hogy ez hogyan kapcsolódik a a különféle honlapok és webáruházak megjelenéshez, illetve milyen mértékben befolyásolták a fejlesztések a Google helyezéseket, illetve a kereső optimalizálást. Vannak olyan cégek, akik ezt kihasználva próbálnak megijeszteni honlap tulajdonosokat, hogy “mostantól kezdve a Google nem fogja a honlapot megjeleníteni”, vagy jóval hátrébb sorolja.

Mivel bennünket is érint szakmailag, utánanéztünk pontosan miről is van szó. Először is a Google nem mostanában fejleszti az algoritmusát, hanem folyamatosan, mivel igyekszik a lehető leginkább a felhasználók, keresők igényeit kiszolgálni. Tehát nem egyszeri hirtelen változásról, hanem folyamatos változtatásról van szó, így természetesen érdemes nekünk is a honlapunk folyamatosan fejleszteni.

A Google egyébként több mint 200 tényező alapján rangsorolja a honlapokat, webáruházakat és egyéb tartalmakat a találati listáján. A teljes algoritmus titkos, így ha valaki azt állítja hogy ezt pontosan ismeri, az nagyon furcsa állítás lenne. Természetesen a folyamatos frissítés mellett időközönként nagyobb változtatás is történik, ami hatással lehet a különböző honlapok rangsorolásában. A közelmúltban három nagyobb frissítés történt, ezek a következők:

  • Panda
  • Pinguin (pingvin)
  • Humminngbird (kolibri)

Google Panda frissítés:

A Google Panda lényegében egy szűrő, amely megakadályozza a gyenge minőségű weboldalakat abban, hogy túl jó helyezést érjenek el a keresőmotor által összeállított találati oldalakon. Maga az algoritmus titkos, de a Google korábban kiadott egy útmutatást, ami segíthet a jó tartalom kialakításában. Ez az útmutatás különféle kérdéseket tartalmaz, amit a honlapunkkal kapcsolatban érdemes feltennünk felhasználói szemszögből, illetőleg fejlesztenünk, és ezek a következőek:

  • Megbízna az oldalon közzétett információkban?
  • Az adott cikket egy szakértő vagy lelkes amatőr írta, aki jól ismeri a témát, vagy inkább felszínes jellegű az írás?
  • Vannak az oldalon olyan írások, amelyek tartalma duplikált, egymást átfedő vagy redundáns ugyanolyan vagy hasonló témákban, de más kulcsszó-változatokkal?
  • Bizalommal megadná bankkártya-adatait ennek az oldalnak?
  • Vannak az írásban helyesírási, stilisztikai hibák vagy tárgyi tévedések?
  • Az oldalon megjelenő tartalmak az olvasók érdeklődését tükrözik, vagy az alapján állítják össze, hogy a készítők szerint mi érne el jó helyezést a keresőmotorokban?
  • Tartalmaz az írás eredeti tartalmat, információt, beszámolót, kutatást vagy elemzést?
  • Ad-e az oldal plusz értéket, ha a találati oldalon felsorolt más oldalakhoz hasonlítjuk?
  • Mennyi minőségellenőrzést végeznek a tartalmakon?
  • Leírja az adott cikk a történet mindkét oldalát (pl blog esetében)?
  • Elismert szakértője az oldal a témának?
  • A cikk vagy tartalom jól szerkesztett, vagy hanyagul elkészített, összecsapott munka?
  • Felismerné ezt az oldalt a téma szakértőjeként, ha név szerint említenék?
  • Tartalmaz ez az oldal olyan elemzést vagy érdekes információt, amely túlmutat a nyilvánvaló információkon?
  • Van-e az oldalon nagyobb mennyiségű reklám, amely eltereli a figyelmet a fő tartalomról vagy megzavarja annak olvasását?

forrás: Google Webmaster central blogja

Ha a fentieket átnézzük, végiggondoljuk, a Google Panda elsősorban tartalmi szempontokat vizsgál, így értékes tartalmakkal segíthetjük a honlapunk látogatottságát. Az idei Panda frissítést nyáron indította el a Google, és ez lassan, 2-4 hét alatt futott le a Google bejelentése szerint, és ez a gyenge minőségű honlapok és webáruházak hátrébb sorolását eredményezte.

A Google Panda leginkább két dolgot büntet:

  • túloptimalizáltság: túl sok kulcsszó halmozása az oldalon
  • duplikált tartalom ugyanaz a tartalom több oldalon is szerepel

Google Pinguin (pingvin) frissítés:

A Google Pingvin algoritmusa a honlapok, webáruházak  linkprofilját veszi vizsgálat alá, és ez alapján büntet meg oldalakat. Elsősorban azok a weboldalak vannak veszélyben, amelyekre gyenge minőségű oldalakról (linkkatalógusok) mutat kulcsszavas horgonyszövegű link.

Google Hummingbird (kolibri) frissítés:

Az okostelefonok megjelenésével egyre többször keresnek az emberek élő szóban, ez pedig azt jelenti, hogy nem kulcsszavakat mondanak, hanem teljes mondatokban fogalmazzák meg kérdéseiket. Ennek értelmezése lényegesen összetettebb feladat, amit ezzel az új algoritmussal kíván a Google megoldani.

Például arra a kérdésre, hogy: ”Hol vásárolhatok a legközelebb egy iPhone5-ös készüléket”, már nem elsősorban webáruházakat sorol a kereső, hanem a keresési kifejezések alapján feltételezi, hogy valóságos üzletet keresünk, és helyzetünk alapján a hozzánk fizikailag is legközelebb eső üzletet próbálja meg megmutatni.

Ha például vezetés közben valaki benzinkutat keres, és az okos telefontól megkérdezi, hogy „Hol a legközelebbi benzinkút?” vagy séta közben rákérdez, hogy „hol van a közelben étterem?”, stb. Ilyen esetekben fontos lehet, hogy a honlapunkat felkészítsük az ilyen jellegű keresésekre, és ilyen irányba optimalizáljuk.

Itt jön be az a nézőpont is, hogy miért van fontos szerepe a Google Maps (Google Térkép) regisztrációnak cégek számára, amit egyébként a Google ingyenesen biztosít. Természetesen ezt is érdemes profin megcsinálni, feltölteni logót, képeket, és megadni a kulcsszavakat, amelyek a tevékenységünkre jellemzőek, hiszen az okos telefonon történő kereséskor ha kulcsszóra, illetve a cégre keresnek a Google Térkép fel fogja hozni a mobiltelefonon a céget.

Azoknál a honlapoknál különösen fontos ez, ahol a célközönség hajlamos az okos telefonról hangalapú keresést indítani, teljes kérdéseket mondva az okos telefon mikrofonjába.Például a felhasználó keres egy pizzériát vagy egy autómosót a környéken ahol éppen van, és az okos telefonon a mikrofonjába bemondja a keresést miközben vezet. Ilyenkor nyilván a mobilra optimalizált honlapok előnyösebben jelennek meg a Google-ben, illetve  a Google Térképen regisztrált (ez esetben) pizzériát előrébb fogja rangsorolni a Google mint amelyik nincsen regisztrálva.

Ha figyelembe vesszük a fenti változtatásokat, a honlapunkon nagy figyelmet kell fordítanunk az értékes tartalomra, a valódi ténylegesen ránk mutató linkek kiépítésére, valamint arra hogy a honlap ill webáruház mobilra optimalizált, és könnyen kezelhető legyen.

Természetesen mindebben tudunk Önnek segíteni.

0

About the Author:

  Related Posts
  • No related posts found.